Flag_of_Sweden_svg-3.png Flag_of_Denmark_svg-2.png Flag_of_Finland_svg.png Flag_of_the_United_Kingdom_svg.png Flag_of_Germany_svg-2.png

Flagge_Edenhall_Imagebrochure-1-2.jpg

EDENHALL-12.jpg

| Tekniska data

Euro Maus 4

Lastmaskin i toppklass

ROPA Euro-Maus 4 är en självgående renslastare för sockerbetor med ett nytt 10.20 m brett inmatningsbord. Beroende på rensningsnivån kan rensvägen varieras i längd och intensitet, detta justeras ifrån förarplats.

Kompakt lastmaskin på vägarna

Förberedelse utan att lämna hytten

För vägkörning går Mausen automatiskt in till 3 meters vägbredd, och en total längd på endast 14,97 met. med bara en knapptryckning i hytten som är unikt jämfört med andra lastmaskiner! Den stora hjulbasen på 5,5 m kombinerad med två hydrauliska stödhjul under maskinen garanterar säker hantering och hög komfort av den extremt robusta musen.

Snabb omställning

Chassit erbjuder utmärkt körkomfort även vid högre hastigheter. Musen ​arbetar med maximal bränsleekonomi med reducerat motorvarvtal på vägen som i fältet.

Rymlig hytt med perfekt runtomsikt

Bästa allsidig utsikt - flexibel komforthytt

Komforthytten kan höjas upp till 5,1 m, vilket ger operatören en arbetsplats av överlägsen klass med utmärkt runtomsikt. Den öppna kupén, utvecklad av ROPA kombinerar modern design, förstklassig överblick och utmärkt ljudisolering, vilket ger den mest bekväma arbetsplatsen. Den jämnt svängda framrutan ger en utmärkt, oförvrängd vy. Utsikten över lastbilsekipaget och hela uppsamlingsbordet utan att behöva utan att behöva lämna ergonomiskt korrekt sittläge,  detta undviker trötthet, även på långa arbetsdagar. Grunden för bästa prestanda under betlastning. Fulltonade rutor, justerbar rattstång, luftfjädring komfortsäte med uppvärmning och vridbar förarplats med broms, MP3-radio med ljudsystem, videoövervakad  djupkontroll samt pneumatiskt vikning och uppvärmning av ytterbackspeglarna erbjuder en arbetsplats som inte lämnar något att önska. För att de sista önskningarna ska gå i uppfyllelse har lastaren valfri uppvärmning, som också värmer hydrauloljetanken och som standardutrustning automatisk klimatkontroll med variabel fläktstyrning.

Multifunktionsmanöverpanel

Manöverpanel

En nyutvecklad och tydligt utbyggd manöverpanel med logiskt grupperade manöverenheter, en vridomkopplare samt två nya ergonomiskt anordnade multifunktionella joystick i armstöden ger en mycket användarvänlig maskin vid lastning.

Bekvämlighet

Utan att föraren behöver lämna förarhytten och med bara en knapptryckning kan Euro-Maus 4 ställas om på en minut från transportposition till arbetsposition.

Pickup system

10.2 Meter flexibelt rensningsupplastningssystem

Detta extremt robusta ROPA uppsamlingssystem är det bredaste på marknaden. Totalt 18 rengöringsvalsar (tillverkad med hårdsvetsad yta som standard) säkerställer en mild och effektiv jord- och ogräsavskiljning, samtidigt som det ger ännu större frihet under lastningen.

Signifikant minskat slitage

Beroende på nödvändiga rensningskrav kan uppsamlingsbordet i det patenterade rensnings-systemet justeras i längd och intensitet från förarhytten. Jämfört med tidigare system, kan 50% fler betor lagras i betstukans tvärsnitt - en stor fördel med långa fältlängder eller i kraftig frost.

Ytterligare rensning

Högsta överföringsprestanda - mild rensning

Transportörvalsarna har gängade rundjärn längst ytterst och innanför är transportvingar för försiktig överföring av betor till knivvalsarna. Släppande kilar är belägna vid övergångspunkten från kniphjul till infodringsmattan för att skydda betorna och minska slitage på rulländarna. Den långa teleskoparm för betupphämtning  med (180 mm x 180 mm x 5 mm) är proportionellt styrbar och utrustad med en platta med förstärkt gummiläpp och vinklade hörn.

Skruvvalsrensverk

90 cm breda rensverk för bra rengöring, räcker till lätta och medelsvåra jordar.

Skruvvalsverk med betbroms (extrautrustning)

Effektiv rensning även på mycket tunga jordar och med ökad ogräsrensning. Reducerat slitage med 3-sidig hårdsvetsade valsar.

Stenavskiljning (extrautrustning)

Stenavskiljningen sorterar ut praktiskt taget alla stenar. Hastigheten på rensrullar- och stenborttagningsrullarna kan anpassas individuellt.

Motor & hydraulik

Mercedes-Benz med avgaskategori 4

Den extremt ekonomiska 240 kW (326 hk), Mercedes Benz-motorn (OM926, 7,2 liter) med AdBlue och SCR-katt, som automatiskt drivs vid reducerat varvtal vid lastning samtidigt som den ska upprätthålla tillräckligt med kraft för extrema förhållanden. Jämfört med föregående modell har genomströmningen ökat avsevärt och med minskad bränsleförbrukning. Rensningsområdet har utökats för ett optimalt rensresultat i enlighet med ökad genomströmning.

Effektiv hydraulik möjliggör minskning av motorvarvtalet

Pumpfördelningsväxel med en växlingskoppling med flera växlar säkerställer tillförlitlig kallstart och minimerad bränsleförbrukning för alla enheter. Hydrauliksystemet med optimerade förhållanden i pumpdistributionsväxeln ger hög genomströmning vid en mycket tyst motor på 1200 varv och mycket låg bränsleförbrukning. Kraftfull lastavkännande hydraulik säkerställer högsta möjliga hydraulkapacitet och ett snabbt svar på hela hydrauliken även vid tomgång. Kylsystemet med hydrostatiskt styrda och automatiskt reverserande fläktar och är skyddat mot föroreningar. 

Balans

Optimal balans med motvikstarm

Motviktarmen, som utvecklats av företagets grundare Hermann Paintner, är tillverkad av Domex 700 stål och bidrar till den imponerande prestanda hos Euro-Maus 4 under lastning samtidigt som den håller högsta stabilitet. Motviktsarmen är upp till 9 m lång och 4 m hög och kan svängas ut tillsammans med bränsletanken, som fungerar som en motvikt till utlastningselevatorn, vilket garanterar optimal balansering av maskinen även vid full lastlastning på 15 m.
Lastarens vikt upptas av motviktsarmen vid maskinens centrum och lämnar ramen osträckt. En absolut säker och horisontell position och optimal dragkraft på alla 4 hjulen är viktiga funktioner i ROPA-motviktskonceptet.

Automatisk vikning

ROPA euro-Maus 4 fälls ut automatiskt från transportläge till driftläge med en knapptryckning. De två pickupborden breder ut sig, hytten lyfts upp och utlastningselevatorn och motviktsarmen svängs ut. Hela vikningsprocessen utförs genom en knapptryckning för alla funktioner på bara en minut

Vågsystem

Helautomatiskt integrerat vågsystem (extrautrustning)

Vågceller, hastighetssensor, vinkelsensor och vågdatorn är alla integrerade i vågsektionen.

Maskinkonstruktion i perfektion

Dansk-flagga.png


Kontakta oss

Edenhall Mek Verkstad AB

Vallåkravägen 54

SE-253 43  Vallåkra

inf..@edenhall.se

Tel. +4642324050

Vi syns även på

Faceb.jpg