Flag_of_Sweden_svg-3.png Flag_of_Denmark_svg-2.png Flag_of_Finland_svg.png Flag_of_the_United_Kingdom_svg.png Flag_of_Germany_svg-2.png

Flagge_Edenhall_Imagebrochure-1-2.jpg

EDENHALL-12.jpg

Maus 5

Den mest spekulära lastaren

Maus 5 är imponerande med den omformade R-Concept hytten. Baserat på den beprövade Euro-Maus 4 har R-Concept, som redan är bekant från Panther och Tiger 5, integrerats och kompletterats med många komfortfunktioner. Den övergripande konstruktionen som kombinerar kapacitet och effektivitet med den 10,2 m breda uppsamlingssystemet och erbjuder praktikorienterad utveckling med de senaste tekniska innovationerna. Motviktsarmen på över 9 meter, garanterar absolut stabilitet även om utlastningselevatorn är maximalt utfälld.

Kompakt lastmaskin på vägarna

Förberedelse utan att lämna kabinen

För vägkörning går Mausen automatiskt in till 3 meters vägbredd, och en total längd på endast 14,97 met. med bara en knapptryckning i hytten som är unikt jämfört med andra lastmaskiner! Den stora hjulbasen på 5,5 m kombinerad med två hydrauliska stödhjul under maskinen garanterar säker hantering och hög komfort trots ca. 31 ton lastmaskin kombinerad med hög hastighet upp till 40 km / h.

Överlägsen i sin klass med upplyft förarhytt

Föraren går bekvämt och säkert i trappan upp till hytten på 5,1 meters höjd. Det ger den bästa överblick över lastbilen och uppsamlingsaggregatet.

Den automatiska hopfällningen garanterar ett säkert moment även på natten.

Rymlig förarhytt

Ny förarhytt och driftkoncept

En förbättrad hytt R-Cab ger maskinoperatören en förstklassig arbetsplats och en oöverträffad överblick. Vinrutetorkare ​på alla sidofönster och på dörren detta ger en klar bild även i regnigt väder. En trevlig och vacker inredning i den nya hytten i kombination med utmärkt ljudisolering garanterar den bekvämaste driften. Extremt kraftfulla LED-arbetsljus vänder natt till dag.

R-Concept

Manöverpanelen

ROPA kombinerar under namnet R-Concept sin nya intuitiva operationsfilosofi. En stor 12,1 tums pekskärm med ett Wi-Fi-gränssnitt är maskinens informations- och kommandocentral. Härifrån övervakar operatören hela maskinen, får information om driftsförhållanden och prestandadata, justerar rensningsintensitet och därmed maskinens arbetsresultat.

Drift

Funktionen utförs manuellt, antingen med fingertryck på pekskärmen eller med vridning och tryckning på vridknapparna "R-Select" och "R-Direct", som ligger i ergonomiskt perfekt läge vid den nyutvecklade kontrollpanelen i handtag av den multifunktionella joysticken (med integrerad mini joystick). Den tunna kontrollpanelen på operatörens plats föreslår många möjliga justeringar i en luftkonditionerad och den integrerade sätesventilering för heta dagar och sätesvärmare för kallare väder är standardutrustning.

Pickup system

10.2 m bredd med flexibel rensningsjustering

Designad för kontinuerlig drift

Den robustaste lastningssystem, som sträcker sig upp till 10,2 meters bredd, och har totalt 18 rensrullar (tillverkad med en hårdsvetsad yta som standard) som säkerställer effektivt rensning av jord och gräs.

Det är den bredaste lastmaskinen på marknaden.

 

Dubbel rensningsväg i uppsamlingsbordet - individuellt justerbar rensningssektion

Beroende på vad rensningsnivån krävs kan rensningsvägen i det patenterade uppsamlingsbordet justeras i två rensvägar ifrån förarhytten. Jämfört med tidigare system, kan 50% fler betor lagras i betstukans tvärsnitt - en stor fördel med långa fältlängder eller i kraftig frost.

 

Ytterligare rensningsallternativ

Topplast, lastning, prestanda - allternativ rensning

ROPA-imatningsbandet, tunna och mjuka PU-medbringare som är betvänliga, transporterar sockerbetorna snabbt och försiktigt under hytten till nästa rensverk. Betflödet kan bekvämt övervakas från detnroterande förarstolen.

När inmatningsbandet stoppas, stoppar pickupen och förmataren automatiskt. Tre olika typer av rensverk kan väljas från inmatningsbandet till lastbilen.

 

Skruvvalsrensverk

90 cm breda rensverk för bra rengöring, räcker till lätta och medelsvåra jordar.

Skruvvalsverk med betbroms (extrautrustning)

Effektiv rensning även på mycket tunga jordar och med ökad ogräsrensning. Reducerat slitage med 3-sidig hårdsvetsade valsar.

Stenavskiljning (extrautrustning)

Stenavskiljningen sorterar ut praktiskt taget alla stenar. Hastigheten på rensrullar och stenborttagningsrullarna kan anpassas individuellt.

Motor & hydraulik

Mercedes-Benz med avgaskategori 4

Den extremt ekonomiska 260 kW (354 hk), 7,7 l Mercedes Benz OM936-motor med 2-stegs turboladdning, 1.400 Nm max. vridmoment vid 1200 rpm (avgaskategori 4 med AdBlue och SCR-Cat) integreras i ett drivkoncept maximerat för effektivitet. Den körs automatiskt på reducerat motorvarvtal vid lastning samtidigt som den håller tillräckligt med kraft för extrema förhållanden.

Effektiv hydraulik möjliggör minskning av motorvarvtalet

Hydrauliksystemet med optimerad växel / växellåda ger effektiv överföring av kraften. Den kombinerar hög genomströmning med mycket låg bränsleförbrukning vid varvtal på 1200 rpm går den mycket tyst.

Kraftfull lastavkännande hydraulik säkerställer högsta möjliga hydraulkapacitet och ett snabbt svar på hela hydrauliken även vid tomgång.

 

Balans

Optimal balans med motviktsarm

Motviktarmen, som utvecklats av företagets grundare Hermann Paintner, och är tillverkad av Domex 700 stål och säkerställer att maskinen står stadigt medan Maus:en lastar. Motviktsarmen med bränsletank är upp till 9 m bred och 4 m hög och kan motviktsarmen vikas ihop med bränsletanken som motvikt till utlastningselevatorn, vilket garanterar optimal balansering av maskinen även om lastbreddens längd överstiger 15 m. Den tillvalskala är integrerad i överbelastningstransportörledningsdelen och ger ännu bättre resultat. Alla sidoväggar i transportkanalen är gjorda av höghållfasta PU-plattor.

Automatisk hopfällning

ROPA Maus 5 kan fällas ut automatiskt från transportläge till driftläge med en knapptryckning. De två pickupborden breder ut sig, förarhytten lyfts upp och utlastningselevatorn fälls ut och motviktsarmen svängs ut. Hela vikningsprocessen utförs genom samtidig aktivering av alla funktioner på bara en minut.


Vågsystem

Helautomatiskt integrerat vågsystem (extrautrustning) - Viktiga fördelar:

Detta förhindrar effektivt att åkaren inte får överlass och böter på grund av överträdelser av trafikreglerna. Delladdningar från flera olika betodlare kan lastas på en lastbil.
En exakt vikt för varje dellastning kan registreras för en rättvis fördelning av kostnaderna för den levererade volymen kontinuerlig skala med 6 vägar med kontinuerlig automatisk nollställning garanterar maximal precision.

Valfri skala är helt integrerad i Maus 5-styrplinten. Det betyder att inga extra instrument krävs i förarhytten-> Visionen är inte begränsad!

Vägning är effektivare än uppskattning

Elektroniska vågceller är monterade på var sida om utlastningselevatorn för mätning av betmängden på transportbandet. En vippsensor på skaldatorn registrerar lutningsvinkeln på utlastningselevatorn. Transportbandshastigheten mäts med varvtalssensorn integrerad i oljemotorn. Vikten av lastad volym beräknas utifrån vikt, branthet och hastighetskomponenter.

Noggrannhet som betalar för sig

Den kontinuerliga skalan med 6 vägar med kontinuerlig automatisk nollställning garanterar ännu mer exakta vägningsresultat. Betflödet vägs av 4 vågceller. Två extra vågcellerna registrerar kontinuerligt vikten på bandet i utlastningselevatorn med vidhäftande jord på returvägen. Den nya vägningsprogrammet kalibrerar nollställningen kontinuerligt och helt automatiskt utan att det krävs förareinmatning.

Maskinkonstruktion i perfektion

Huvudramen består av laserskurna och vinklade profilrör av Domex 700 stål och ger mycket hög stabilitet. Alla komponenter är funktionella, transparenta och underhållsvänliga. De olika detaljerade lösningarna, t.ex. den automatiska viknings- / utvecklingsmekanismen, videosystemet vid terminalen med 2 kameror i serie (4 kameror valfritt), automatiskt stenskydd, reversibel och uppsvängd kylfläkt, bränslefilterövervakning etc. bidrar alla till högsta möjliga prestanda vid lägsta underhåll behov. Elektronisk datainspelning, inspelning av bränsleförbrukning, luftkonditionering, kupéuppvärmning, bakre kamera och centralt smörjsystem ingår i mycket omfattande standardutrustning för ROPA Maus 5. Det sensorstyrda automatiska vattenspridningssystemet förenklar processen under svåra lastförhållanden .

Dansk-flagga.png


Kontakta oss

Edenhall Mek Verkstad AB

Vallåkravägen 54

SE-253 43  Vallåkra

inf..@edenhall.se

Tel. +4642324050

Vi syns även på

Faceb.jpg