Flag_of_Sweden_svg-3.png Flag_of_Denmark_svg-2.png Flag_of_Finland_svg.png Flag_of_the_United_Kingdom_svg.png Flag_of_Germany_svg-2.png

Flagge_Edenhall_Imagebrochure-1-2.jpg

EDENHALL-12.jpg

Tiger 6

Tiger 6

ROPA Tiger 6, världens mest kraftfulla sockerbetsupptagare, kommer att introduceras på Agrosalon-mässan och det kommer att tilldelas en guldmedalj för innovation för sin övergripande design. Maskinens hjärta är den nya 700 hk- eller 768 hk-motorn med pumpdys injektion och 16,12 liters kapacitet. Jämfört med Tiger 5 har effekten ökats till 105 kW (142 hk). Den nya maskindesignen har ett perfekt integrerat drivsystem med automatisk lutningskompensation och har extremt lågt marktryck. Den mer kraftfulla tanktömningsautomatiken ger snabbare avlastning under upptagning. Komforthytten med pekskärm, WLAN gränssnitt och många automatiska program som ger högsta förarkomfort för bästa upptagningsresultat. 


Volvo motor 16.12 liters deplacement - 2 alternativ

Motorn i ROPA Tiger 6, 515 kW (700 hk) med sin 6-cylindrade Volvo inline-motor (utsläppsnivå EPA 4 final), 16,12 liters deplacement, pumpdysinjektion (PNI), SCR-katalysator och AdBlue som är nu ännu mer effektiv.


För ännu mer kraft i Tiger 6 erbjuder ROPA 565 kW (768 hk) Volvo inline 6-cylindrig motor med 16,12 liters deplacement och pumpdysinjektion (PNI). Det robusta kraftpaketet kräver ingen AdBlue, SCR-katalysator och avgasrening.

Plogupphängning - 2 alternativ

Alla ROPA:s plogaggregat är helt hydraulisk drivna i hela upptagningsbordet. 6, 8 och 9 raders plogaggregat finns med olika radavstånd. På 6-radiga upptagningsaggregat kan radavståndet eventuellt justeras från hytten.
Föraren har en utmärkt utsikt över slaghack, Micro-Topparna och plogaggregaten. Varje delkropp med sin underhållsfria linjär guide passar upp till 70 mm på sidan av betraden. Långa dragstänger minimerar tvärgående krafter och förenklar också radjustering.

PR-ploganordning med hydrauliskt stenutlösning

PR2h-plogen är utrustad med motroterande oscillerande delar och helt underhållsfritt, hydraulisk stenutlösning. De 900 mm stora djupstyrningshjulen i kombination med den intelligenta trepunktsfjädringen garanterar noggrann djupstyrning av plogarna. Underhållskostnader minimeras med justerbart koniskt rullager i drivenheter och oscillerande plogarna.

Viktoptimerad RR-plog med enkelriktad justering

RR-ploganordningen är utrustad med motroterande skakningsdelar, sju lyftrullar, helt underhållsfritt, hydrauliskt stenutlösning och enkelriktad justering av plogdjupet. De 850 mm stora djupstyrningshjulen i kombination med den intelligenta trepunktsfjädringen garanterar noggrann djupstyrning av plogarna. Underhållskostnaderna minimeras med justerbara koniska rullager i växellådor och oscillerande deldrivningar. Den praktiska underhållsupplyftaren lyfter slaghacken och plogaggregatet 90 grader för enkel inspektion och service av slagor, blastknivar och plogskär.

R-Soil Protect

Nu ännu mindre jordpackning

ROPA R-Soil Protect är en kombination av ett unikt minskat marktryck, hydraulisk chassisystem med nya MICHELIN CerexBib däckteknik. Denna teknink med minskad jordpackning fick en silvermedalj på Agritechnica i Hannover. Det kräver endast 1,4 bar däcktryck och det finns som alternativ i Tiger 6. Synergin hos det hydrauliska chassit med den nya generationen MICHELIN IF1000 / 55 R32 CerexBib däck ger ännu bättre kontaktyta med minskad jordpackning ger signifikant minskat kontakttryck.

 

Hydrauliskt chassisystem - rullstabilisering med lastkompensation

ROPA har utvecklat ett innovativt chassikoncept med en oscillerande framaxel i kombination med två hydrauliskt stödda bakaxlar speciellt för flaggskeppet Tiger. Jämfört med chassit på tidigare 3-axlade betupptagare (med den centrala axeln fixerad på ramen) minskar detta maskinens svängning med en tredjedel! Anledningen till förbättringen är den hydrauliska anslutningen av cylindrarna på fram- och bakaxlarna på ena sidan, så ojämnhet i ett hjul på en annan nivå påverkar bara ramen med 33 procent jämfört med det tidigare systemet. Tack vare minskningen av gungningen i chassit förbättras rad- och djupstyrningen samtidigt, eftersom ramen är medelvärdet av tre axlar. Axlarnas hydrauliska anslutning fördelar alltid lasten jämnt över alla 6 hjulen.

Hydrauliskt chassisystem

Fokus på marktryck som kompenseras

Det automatiska nivåregleringssystemet med sex hydraulcylindrar och sensorer är unikt bland 3-axelade självgångare. Chassit hålls helt horisontellt för upp till 10 procent sidolutning. Tyngdpunkten och därmed belastningen på hjulens lägsta sida flyttas till den övre sidan.

Höjningskompensation upp till 10%

Hjulets spårdjup på sluttningens nedre sida reduceras väsentligt, infiltrationskapaciteten behålls, vilket därigenom signifikant minskar erosionsrisken vid kraftiga regn. Maskinens ​stabilitet och dragkraft ökar kraftigt, risken för att tippa över reduceras avsevärt tillsammans med ökad körkomfort.

Automatisk lutningskompensation

 

 

 

Steglös CVR växellåda för effektiv kraftöverföring

Direktverkande kraftöverföring med kardanaxlar garanterar jämn dragkraft på alla hjul med mycket högt vridmoment

Som ett unikt försäljningsargument på marknaden för 3-axlade självgångare har Tigern en direkt kraftöverföring via direkt linjärbelägna kardanaxlar från framdrivningsmotorn till både bakaxlar och framaxel vilket är en stor fördel för bättre dragkraft vid växling i svåra mark- och upptagningsförhållanden.
Tack vare hydrauliskt chassi fördelas lasten jämnt. Sålunda utesluts tyngdlagen mellan axlarna konsekvent.

Steglös CVR växellåda för effektiv kraftöverföring

Den nya, steglösa drivlinan utvecklades specifikt av ROPA, Omsi och Bosch Rexroth för ROPA Tiger med hög drivkraft. ROPA:s konstant variabel växellåda (CVR) består av tre hydraulmotorer på en växellåda och ligger mellan motorrummet och den tredje axeln.

 

 

Ny förarhytt och nytt driftskoncept

Den lätta, sköna och attraktiva inredningen i den nya hytten garanterar den mest bekväma driften.

Det finns generöst dimensionerade hyllor, förvaringsutrymmen och gott om utrymme runt föraren.

En luftkonditionering och den integrerade sätesventilering för heta dagar och sätesvärmare för kallare väder är standardutrustning.

Extremt kraftfulla fullt LED-arbetsljus vänder på natten till dag.

Intuitivt dual operating concept - ROPA kombinerar under namnet R-Concept sin nya intuitiva operationsfilosofi. En stor 12,1 tums pekskärm är maskinens informations- och kommandocentral. Härifrån övervakar operatören hela maskinen, får information om driftsförhållanden och prestandadata, justerar funktioner och maskinens arbetsresultat.

Intryck

Summan av den nya utvecklingen i Tiger 6 resulterar i ökad daglig produktion och en minskning av driftskostnaderna, samtidigt som förenkling av underhåll och service. Maskinoperatören har ökad kör- och manöverkomfort samtidigt som man uppnår en ekonomisk, skonsam och effektiv upptagning av sockerbetor.

 

Dansk-flagga.png


Kontakta oss

Edenhall Mek Verkstad AB

Vallåkravägen 54

SE-253 43  Vallåkra

inf..@edenhall.se

Tel. +4642324050

Vi syns även på

Faceb.jpg