Flag_of_Sweden_svg-3.png Flag_of_Denmark_svg-2.png Flag_of_Finland_svg.png Flag_of_the_United_Kingdom_svg.png Flag_of_Germany_svg-2.png

Flagge_Edenhall_Imagebrochure-1-2.jpg

EDENHALL-12.jpg

Tiger 5

Tiger 5 - utmärker sig för att stätta nya standarder i mindre jordpackning

ROPA Tiger 5 tilldelades en innovationsmedalj för mindre jordpackning av Agritechnica's teknikkommission - för nya R-Soil Protect-chassit med MICHELIN CerexBib-däckteknik för mindre marktryck. Det avancerade chassissystemet med rullstabilisering och lutningskompensation har redan implementerats i 2-axel ROPA Panther. I Tiger 5 har detta koncept kompletterats med en hydraulisk chassisupphängning för bakaxlarna, som vidareutvecklades och är en perfektionist på tre drivaxlar!

R-SOIL Protect

Minskad jordpackning med hydrauliskt chassisystem med ny däckteknik

ROPA R-Soil Protect är ett nytt system för minskad jordpackning, hydrauliskt chassissystem med MICHELIN CerexBib-däckteknik. För första gången finns endast 1,4 bar däcktryck för effektiv upptagning av betor. Tack vare ett nätverk på tre hydrauliskt stödda axlar, så blir hjulbelastningen balanserad mellan alla hjulen och lasttoppar på ett hjul utesluts konsekvent. Blandningen av det hydrauliska chassit med den nya generationen MICHELIN IF1000 / 55 R32 CerexBib-däck erbjuder en större kontaktyta med signifikant minskat marktryck.

 

Hydrauliskt chassisystem - rullstabilisering med lastkompensation

ROPA har utvecklat speciellt för Tiger ett innovativt chassikoncept med en pendlande framaxel i kombination med 2 hydrauliskt stödda bakaxlar. Jämfört med tidigare chassi på 3-axelade betupptagare (där är axlarna bultade på ramen) minskar maskinens svängning med en tredjedel! Det orsakas av hydraulisk anslutning av cylindrar på fram- och bakaxlarna på ena sidan, så att markens ojämnheter på ett hjul blir det nivåskillnad påverkar ramen bara till 33 procent - rullstabilisering av chassit. Tack vare minskningen av chassisvingen förbättras rad- och djupstyrningen samtidigt, eftersom ramen är medelvärdet på tre axlar. På grund av axlarnas hydrauliska anslutning fördelas alltid belastningen jämnt.

Hydrauliskt chassisystem

Höjningskompensation upp till 10%

Det automatiska nivåregleringssystemet med sex hydraulcylindrar och sensorer är unikt bland 3-axelade självgångare. Chassit hålls helt horisontellt för upp till 10 procent sidolutning. Tyngdpunkten och därmed belastningen på hjulens lägsta sida flyttas till den övre sidan.

Balansen av marktrycket blir balanserad

Hjulets spårdjup på sluttningens nedre sida reduceras väsentligt, infiltrationskapaciteten behålls, vilket därigenom signifikant minskar erosionsrisken vid kraftiga regn. Maskinens ​stabilitet och dragkraft ökar kraftigt, risken för att tippa över reduceras avsevärt tillsammans med ökad körkomfort.

Fokus / Gravitetskrav och jordtryckskompensation

Hjulets vikt och spårdjup på sluttningens undersida minskas avsevärt, markens infiltrationskapacitet upprätthålls - detta är till stor fördel för att minimera risken för erosion vid kraftigt regn. Bättre stabilitet och dragkraft som ökar enormt. Risken för tippning minskar avsevärt med ökad körkomfort. Minskat jordprocent på ​sockerbetorna på hällor med minskat däcktryck!

Automatisk lutningskompensation

 

 

 

Steglös växellåda för fält och vägkörning

Direkt kraftöverföring med kardanaxlar garanterar jämn dragkraft på alla hjul med mycket högt vridmoment

Som ett unikt försäljningsförslag på marknaden för 3-axelade självgångare har Tigern en direkt kraftöverföring via direkt linjärbelägna kardanaxlar från dragdrivning till både bakaxlar och framaxel vilket är en stor fördel för bättre dragkraft vid växling eller svåra mark- och skördeförhållanden. Tack vare hydrauliskt chassi fördelas lasten jämnt. Sålunda utesluts tyngdlagen mellan axlarna konsekvent.

Steglös CVR växellåda för effektiv kraftöverföring

Speciellt för ROPA Tiger med sin enorma drivkraft, utvecklades den nya, steglösa framdrivningen i samarbete med ROPA, Omsi och Bosch-Rexroth. Transmissionen "Constant Variable ROPA" (CVR) består av tre hydraulmotorer på en samlingsväxellåda och sitter mellan motorrummet och den tredje axeln.

 

Ny förarhytt med nytt driftskoncept

Den mycket rymliga R-Cab hytten har förbättrats avsevärt till 2016 års modeller. Fokus ligger på föraren, som kan få optimal inblick i den vidareutvecklade PR2-lyftaren i en fysiologiskt rätt och bekväm sittställning. Den enkla, vänliga och säkra inredningen i den nya hyttutrustningen garanterar ren körglädje. Runt föraren finns generöst dimensionerade hyllor, förvaringsutrymmen och gott om ledigt utrymme. En kylfack integrerades också under passagerarstolen. Extremt kraftfulla full-LED-arbetsljus vänder på natten till dag.

R-VIEW VIDEO SYSTEM (EXTRA UTRUSTNING)

Maskinens baksida visas på skärmen från ett fågelperspektiv. Under namnet R-Concept förenar ROPA sin nya, intuitiva operationsfilosofi. En stor 12,1 tums pekskärm med WLAN-gränssnitt bildar maskinens information och kommandocentral. Härifrån övervakar föraren hela maskinen, lär sig om driftsförhållanden och prestandadata och justerar funktioner och därmed arbetsresultatet. Funktionen är dubbel, antingen med fingertopp på pekskärmen eller genom att vrida och trycka på knapparna "R-Select" och "R-Direct" som är ergonomiskt idealiskt placerade på den nyutvecklade kontrollpanelen i styrradien på multifunktions joysticken.

Dansk-flagga.png


Kontakta oss

Edenhall Mek Verkstad AB

Vallåkravägen 54

SE-253 43  Vallåkra

inf..@edenhall.se

Tel. +4642324050

Vi syns även på

Faceb.jpg